SENARAI AHLI KUMPULAN
NUR AISHAH BINTI MOHD KHAIDIR
25DSK17F1016
SITI HAJAR BINTI SAWAL
25DSK17F1036
NURUL NATASHA BINTI H.A ABDUL MALIK
25DSK17F1020
SITI AMIRAH BINTI MAZLAN
25DSK17F1034
PRINSIP OPERASI DALAM PENGURUSAN MENGIKUT KACAMATA ISLAM
OBJEKTIF KAJIAN
1. Objektif sesebuah organisasi merupakan gagasan umum yang melambangkan matlamat yang hendak dicapai dan menjadi garis panduan sesebuah organisasi.
2. Objektif yang jelas membolehkan segala sumber serta usaha digerakkan kea rah pencapaian objektif.
3. Perancangan dapat dilaksanakan sebaya mungkin dengan mengambil kira realiti masa ini, pengalaman masa lampau serta tuntutan untuk masa hadapan.
4. Objektif ini membolehkan pengukuran dapat dilakukan dengan sebaik mingkin terhadap pencapaian yang diperoleh dan mengenal pasti masalah, cabaran serta pendekatan yang dilakukukan untuk menghadapi masalah yang akan datang.
PRINSIP PENGURUSAN ISLAM
• Asas atau dasar yang menjadi pokok sesuatu pemikiran, tindakan atau pelaksanaan.
• Prinsip bertindak selaku landasan dalam kegiatan pentadbiran untuk mencapai matlamat yang dirancang oleh sesebuah organisasi.
• Menurut Rasid et al (2008) pengurusan islam ialah terjemahan “ kerajaan islam” atau pemerintahan islam. Maka, prinsip yang melibat prinsip berikut:
a. Al – Ubudiyyah
b. Al – Syura
c. Al – Hurriyah
d. Al – Musawah
Al – Ubudiyyah
1. Al – ubudiyyah merupakan prinsip organisasi yang berkaitan dengan matlamat dan fungsi utama manusia sebagai hamba Allah. Prinsip ini merujuk sifat pengabdian diri seorang insane. Oleh itu, seluruh kegiatan seseorang individu dan juga seluruh kegiatan dalam organisasi perlulah berpegang kepada konsep pengabdian diri kepada Allah.
2. Pandangan Islam tentang ketuhanan adalah berasaskan konsep ibadat kepada Allah dengan memusatkan peranannya kepada keimanan yang mutlak kepada Allah. Konsep ini membawa maksud seseorang muslim hendaklah patuh kepada suruhan Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Beriman keesaan Allah merupakan landasan pengabdian seseorang Islam terhadap tuhannya,
3. Antara konsep Ubudiyyah ialah :
• Allah tidak meredai hamba – Nya yang bersikap menjauhi kemewahan dunia dengan mengurung diri di dalam rumah ibadat seperti masjid atau surau semata – mata untuk tujuan beribadat sedangkan manusia boleh beribadat dimana – mana sahaja.
• Hubungan manusia dengan Allah SWT adalah berasaskan satu perjanjian atau kesanggupan yang azali, manusia telah mengakui ketuhanan Allah serta menyatakan kesanggupan untuk mengabdilkan diri semata – mata kepada – Nya.
Al – Huriyyah
1. al – Huriyyah bermaksud kebebasan. Kebebasn menjadi salah satu prinsip pengurusan Islam. Prinsip ini bertitik tolak daripada pengiktirafan Islam terhadap kebebasan yang manusia miliki sejak ia dilahirkan. Oleh itu, Islam menentang sebarang bentuk penghambaan tanpa sebarang alasan kecuali penghambaan terhadap Allah SWT.
2. Islam menjamin kebebasan manusia dari aspek hak asasi kemanusiaan yang melibatkan oerkara – perkara yang berikut :
• Kebebasan beragama atau mengamalkan agama dan fahaman yang dianuti
• Kebebasan berfikir
• Kebebasan besuara
• Kebebasan memiliki dan mencari harta
• Kebebasan untuk menuntut ilmu
• Kebebasan bergerak
Al – Musawah
1. Al – Musawah atau persamaan adalah antara prinsip – prinsip pengurusan dalam Islam. Persamaan ini berkaitan dengan hakikat behawa manusia berasal daripada keturunan yang satu, iaitu berasal daripada Nabi Adam a.s. Perkara yang membezakan setiap seorang manusia ialah amalan, tangungjawab dan ketakwaan.
2. Al – Musawah merupakan prinsip pengurusan Islam yang melambangkan kesejagatan Islam dan sistemnya.
Al – Adalah
1. Islam merupakan agama yang mementingkan keadilan. Keadilan dalam Islam merujuk kepada hak, iaitu pemberian hak kepada yang berhak dan meletakkan sesuatu pada tempatnya. Keadilan ialah bercakap benar, jujur dan amanah, menjauhi dosa dan syubhah, tenang dalam apa – apa jua keadaan sekalipun dan menjaga maruah.
2. Keadilan merupakan tunjang kepada segala bentuk amalan pengurusan yang dilaksanakan dengan melibatkan perkara –perkara seperti :
• Keadilan perlu diamalkan dalam proses penambilan pekerja agar pekerja yang dipilih menepati criteria dan kelayakan yang ditetapkan.
• Keadilan juga perlu dilaksanakan dalam pembahagian tugas supaya tugas tersebut diserahkan kepada yang layak mengambil kira bakat, potensi dan kekuatan.
• Keadilan harus dilaksanakan dalam menjatuhkan hukuman bukanberdasarkan kedudukan atau pilih kasih.
PRINSIP DAN PERANCANGAN OPERASI
Prinsip dan perancangan organisasi merupakan tanggungjawab semua pihak pengurusan sama ada pada peringkat atasan mehupun peringkat penyeliaan. Perancangan strategic dibuat bagi mencapai objektif organisasi, prinsip dan perancangan operasi perlu dibuat dan menyediakan butiran tertentu. Prinsip dan perancangan terbahagi kepada iaitu :
• Rancangan untuk ujuan tertentu.
• Rancangan kekal yang bertujuan untuk menyelaraskan dan memberikan panduan tentang tugas dan membuat keputusan.
RANCANGAN UNTUK TUJUAN TERTENTU
rancangan ini mengandungi prigram, projek dan belanjawan untuk aktiviti tertentu. Selepas tamat program, rancangan ini dibuabarkan dan akan diwujudkan semula apabila terdapat program baharu.
• Program – Mengandungi dan menerangkan secara menyeluruh aktiviti yang akan dijalankan.
• Projek – Tugas-tugas kecil di dalam program yang menunjukkan kakitangan tertentu yang telah dipertanggungjawab.
• Belanjawan – disifatkan sebagai satu alat untuk mengawal perjalanan aktivit agar mematuhi peruntukan yang telah ditetapkan.
KETAATAN KEPADA ORGANISASI
• Prinsip utama ketaatan ialah selagi arahan atau perintah daripada pengurus tersebut tidak tidak bercanggah dengan Islam, maka menjadi kewajipan pekerja mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh majikannya.
• Ketaatan dalam organisasi melibatkan segala bentuk arahan keorganisasian. Elemen ini amat penting untuk melicinkan perjalanan organisasi. Dengan itu, matlamat yang hendak dicapai oleh organisasi boleh drealisasikan. Ketaatan tersebut juga melibatkan arahan yang tidak bercanggah dengan hokum dan nilai- nilai yang ditentukan oleh syarak.
Maksudnya :
“ Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepda Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada :Ulili – Amri” (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pulak kesudahannya.”
• Ayat ini mengisyaratkan bahawa ketaatan kepada Allah dan Rasul merupakan ketaatan yang mutlak dan tanpa bersyarat. Sementara ketaatan kepada yang lain mempunyai syarat tersendiri selagi idak bercanggah dengan arahan Allah dan Rasulnya. Konsep ketaatan ini melibatkan semua keadaan, sama ada dalam keadaan senang atau susah.
1.Kesetiaan kepada organisasi
• Mengambil tindakan yang boleh menimbulkan risiko yang besar kepada organisasinya.
• Membuat keputusan yang mungkin membawa kepada kerugian syarikatnya.
2. Kepatuhan kepada disiplin
• Kepentingan disiplin sememangnya tidak dinafikan bagi memastikan operasi organisasi berjalan lancar.
• Organisasi perlu menyediakan dasar dan peraturan supaya dipatuhi oleh setiap individu yang bekerja di dalamnya.
DIDEFINISI ORGANISASI
Organisasi ialah satu unit social yang terdiri daripada manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu dengan yang lain bagi mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi. Perkataan organisasi didefinisikan sebagai struktur perhubungan dan meyelesaikan pekerjaan yang wujud dan beroperasi untuk mencapai objektif yang dinyatakan dan dipersetujui bersama.
CIRI – CIRI ORGANISASI
Sesebuah organisasi yang telah di bentuk perlu melambangkan identitinya yang tersediri. Contohnya, sebuat]h pusat pengajian tinggi termasuk Politeknik perlu melambangkan temat untuk menimba ilmu sebagai sebuah pusat penyelidikan, dan juga sebagai sebuah pusat institusi yang mampu member perkhidmatan dan sumbangan kepada masyarakat sama ada dalam bentuk bimbingan atau khidmat nasihat, pegajaran atau pembelajaran. Untuk mencerminkan identity atau nilai – nilai tinggi sebagai sebuah menara gading, Universir=ti hendaklah memainkan peranan yang di harapkan oleh masyarakat awamamnya. Dengan demikian fingsi ssebuah university di dapati berbsbeza dengan organisasi – organisasi lain yang mempunyai objektif tertentu.
Di dalam sebuah organisasi, sama ada organisasi kecil atau besar, ia mempunyai hierarki atau tingkat autoriti. Jika ia dibandingkan antara kedua – kedua organisasi kecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi tingkat bilangan hierarki aktiviti dan mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat autoriti dan setiap autoriti itu akan mempunyai lebih daripada tiga atau empat pegawai yang bertanggungjawab kepada ketua – ketua mereka yang berada pada peringkat yang lebuh tinggi lagi.
Di dalam sesebuah organisasi, terdapat pembahagiaan kerja berdasarkan jenis pekerjaan atau bahagian yang diwujudkan. Pada umumnya, organisasi pembuatan mewujudkan bahagian – bahgian seperti bahagian pengeluaran dan pentadbiran. Di bahagian pentadbiran, terdapat beberapa unit lain seperti personel, pemasaran dan kewangan. Organisasi yang mempunyai tiga bahagian iti beroperasi dalam pembahagian kerja mengikut tanggungjawab yang tertentu.
PENURUNAN AUTORITI DAN KUASA YANG WAJAR DALAM PENURUNAN TUGAS
• Seseorang pengurus tidak boleh melakukan kesemua kerja dalam jabatannya. Dengan sendirinya pengurus memerlukan pekerja bagi memudahkan urusan kerja. Pengurus akan memilih kerja atau tugasan yang sesuai untuk diserahkan kepada pekerja. Setiap pekerja mempunyai tanggungjawab tersendiri dalam menjalankan kerja masing- masing. Dalam memberikan kerja, seseorang pengurus mesti memberikan pekerja tersebut autoriti dan had kuasa bagi membolehkan mereka menjalankan tugas dengan cekap dan berkesan. Kuasa yang di berikan perlulah wajar dengan autoriti kerja, sudah tentu pekerja tersebut akan menghadapi masalah dalam menjalankan tugas nanti. Kejayaan penurunan kuasa sama ada kepada pekerja bawahan atau kepada pengurus cawangan terletak sebhagian besarnya kepada kepercayaan pihak pengurusan terhadap orang bawahan mereka.
• Amalan penyerahan uasa terhadap orang bawahan sama ada pegawai atau pembantunya dalam kepimpinan seseorang pemimpin adalh anatar factor pengukuhan kemahiran kemanusiaan. Ketua atau pemimpin adalah juga manusia yang mempunyai keupayaan yang terhad. Sudah tentu mereka tidak mampu untuk memikul segala-segalanya tanpa menyerahkan setengah urusan pentadbiran kepada gabenornya untuk diselesaikan. Pada ketika itu, gabenor bertindak selaku wakil kepada pemimpin. Selanjutnya, amalan penyerahan kuasa ini secara tidak langsung akan melahirkan rasa yakin gabenor terhadap keupayaan diri dan kepercayaan ketua terhadaonya. Ini akan lebih mendorong seseorang yang mendapti tanggungjawab menjalankan tigas dengan penuh amanah, dedikasi dan tekun.
PENURUNAN KUASA PADA ZAMAN RASULULLAH DAN SAHABAT
• Amalan penyerahan kuasa yang menjadi amalan Rasulullah SAW telah diwarisi oleh para sahabat. Menyatakan bahawa cara pentadbiran Umar adalah sama seperti car yang dilakukan oleh shabatnya iaitu Abu Bakar dengan menberi kebebasan kepada gabenor dalam mengendalikan urusan pentadbiran tempatan, permasalahan awam dan mereka juga bertanggungjawab untuk bertindak selaku penyelidik baik dalam keadaan tertutup atau dalam keadaan terbuka.
• Penurunan uasa adalah bagu tujuan pelaksanaan statut (undang – undang bertulis) yang lebih licin, teratur, cepat dan berkesan mengikut masa, keadaan dan tempat.
PEMBERIAN GANJARAN
Dalam sesebuah organisasi Islam, aspek ini merupakan suatu perkara penting dalam segala urusan yang berlaku antara majikan dengan orang bawahan . allah menjanjikan balasan yang baik terhadap orang yang elakukan sesuatu tindakan yang baik sebagaiman firmannya :
Maksudnya :
“Sesiapa yang beramal soleh, lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia sengan kehidupan yang baik, dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan.”
(Surah Al – Nahl 16:97)
PEMBAHAGIAN GANJARAN
1. Ekstrinsik – Ganjaran kewangan seperti kenaikan upah danbonus.
2. Instrinsik – Ganjaran penghargaan seperti surat pujian dan sijil pekerja cemerlang.
Menurut Muhammad Abdul Rauf (1994)
Pembayaran upah, gaji dan yang berkaitan sewajarnya dilakukan mengikut apa – apa yang dipersetujui oleh kedua pihak. Embayaran perlu dilakukan secara tepat mengikut waktu bekerja dan jumlah hari bekerja. Ganjaran sewajarnya patut diberikan kepada kakitangan yang melakukan usaha dan pencapaian luar biasa sebagai memberikan pengukuhan dan motivasi kepada yang teribat dan menjadi contoh kepada kakitangan yang lain.
KESIMPULAN
Pengurusan merupakan satu proses social selaras dengan perkembangan manusia dan komuniti di sekelilingnya. Pengurusan dari pengurusan sebuah keluarga, komuniti atau organisasi hinggalah kepada pengurusan sebuah negara.
RUJUKAN
Abdullah Basmeih (2001), Tafsir Pimpinan Al – Rahman (Rumi), Kuala Lumpur: Darul Fikir
Asmahan Mokhtar (2001),Pengurusan Dalam Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka
Ab. Mumin Ab. Ghani (20016), Dimensi Pengurusan Islam, Kuala Lumpur: University Malaya
Aizzat Mohd. Nasurdin (2006), Pengantar Pengurusan, Kuala Lumpur: Utusan Dan Publication Sdn. Bhd
Asmadi Mohamed Naim (2008), Maqasid Syariah Dan Pemikiran Pengurusan Islam, Kedah: University Utara Malaysia
Auni Hj. Abdullah (2010), Teras Utama System Pengurusan Islam, Kuala Lumpur: Alam Raya Enterprise
LAMPIRAN
NUR AISHAH BINTI MOHD KHAIDIR
25DSK17F1016
SITI HAJAR BINTI SAWAL
25DSK17F1036
NURUL NATASHA BINTI H.A ABDUL MALIK
25DSK17F1020
SITI AMIRAH BINTI MAZLAN
25DSK17F1034
PRINSIP OPERASI DALAM PENGURUSAN MENGIKUT KACAMATA ISLAM
OBJEKTIF KAJIAN
1. Objektif sesebuah organisasi merupakan gagasan umum yang melambangkan matlamat yang hendak dicapai dan menjadi garis panduan sesebuah organisasi.
2. Objektif yang jelas membolehkan segala sumber serta usaha digerakkan kea rah pencapaian objektif.
3. Perancangan dapat dilaksanakan sebaya mungkin dengan mengambil kira realiti masa ini, pengalaman masa lampau serta tuntutan untuk masa hadapan.
4. Objektif ini membolehkan pengukuran dapat dilakukan dengan sebaik mingkin terhadap pencapaian yang diperoleh dan mengenal pasti masalah, cabaran serta pendekatan yang dilakukukan untuk menghadapi masalah yang akan datang.
PRINSIP PENGURUSAN ISLAM
• Asas atau dasar yang menjadi pokok sesuatu pemikiran, tindakan atau pelaksanaan.
• Prinsip bertindak selaku landasan dalam kegiatan pentadbiran untuk mencapai matlamat yang dirancang oleh sesebuah organisasi.
• Menurut Rasid et al (2008) pengurusan islam ialah terjemahan “ kerajaan islam” atau pemerintahan islam. Maka, prinsip yang melibat prinsip berikut:
a. Al – Ubudiyyah
b. Al – Syura
c. Al – Hurriyah
d. Al – Musawah
Al – Ubudiyyah
1. Al – ubudiyyah merupakan prinsip organisasi yang berkaitan dengan matlamat dan fungsi utama manusia sebagai hamba Allah. Prinsip ini merujuk sifat pengabdian diri seorang insane. Oleh itu, seluruh kegiatan seseorang individu dan juga seluruh kegiatan dalam organisasi perlulah berpegang kepada konsep pengabdian diri kepada Allah.
2. Pandangan Islam tentang ketuhanan adalah berasaskan konsep ibadat kepada Allah dengan memusatkan peranannya kepada keimanan yang mutlak kepada Allah. Konsep ini membawa maksud seseorang muslim hendaklah patuh kepada suruhan Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Beriman keesaan Allah merupakan landasan pengabdian seseorang Islam terhadap tuhannya,
3. Antara konsep Ubudiyyah ialah :
• Allah tidak meredai hamba – Nya yang bersikap menjauhi kemewahan dunia dengan mengurung diri di dalam rumah ibadat seperti masjid atau surau semata – mata untuk tujuan beribadat sedangkan manusia boleh beribadat dimana – mana sahaja.
• Hubungan manusia dengan Allah SWT adalah berasaskan satu perjanjian atau kesanggupan yang azali, manusia telah mengakui ketuhanan Allah serta menyatakan kesanggupan untuk mengabdilkan diri semata – mata kepada – Nya.
Al – Huriyyah
1. al – Huriyyah bermaksud kebebasan. Kebebasn menjadi salah satu prinsip pengurusan Islam. Prinsip ini bertitik tolak daripada pengiktirafan Islam terhadap kebebasan yang manusia miliki sejak ia dilahirkan. Oleh itu, Islam menentang sebarang bentuk penghambaan tanpa sebarang alasan kecuali penghambaan terhadap Allah SWT.
2. Islam menjamin kebebasan manusia dari aspek hak asasi kemanusiaan yang melibatkan oerkara – perkara yang berikut :
• Kebebasan beragama atau mengamalkan agama dan fahaman yang dianuti
• Kebebasan berfikir
• Kebebasan besuara
• Kebebasan memiliki dan mencari harta
• Kebebasan untuk menuntut ilmu
• Kebebasan bergerak
Al – Musawah
1. Al – Musawah atau persamaan adalah antara prinsip – prinsip pengurusan dalam Islam. Persamaan ini berkaitan dengan hakikat behawa manusia berasal daripada keturunan yang satu, iaitu berasal daripada Nabi Adam a.s. Perkara yang membezakan setiap seorang manusia ialah amalan, tangungjawab dan ketakwaan.
2. Al – Musawah merupakan prinsip pengurusan Islam yang melambangkan kesejagatan Islam dan sistemnya.
Al – Adalah
1. Islam merupakan agama yang mementingkan keadilan. Keadilan dalam Islam merujuk kepada hak, iaitu pemberian hak kepada yang berhak dan meletakkan sesuatu pada tempatnya. Keadilan ialah bercakap benar, jujur dan amanah, menjauhi dosa dan syubhah, tenang dalam apa – apa jua keadaan sekalipun dan menjaga maruah.
2. Keadilan merupakan tunjang kepada segala bentuk amalan pengurusan yang dilaksanakan dengan melibatkan perkara –perkara seperti :
• Keadilan perlu diamalkan dalam proses penambilan pekerja agar pekerja yang dipilih menepati criteria dan kelayakan yang ditetapkan.
• Keadilan juga perlu dilaksanakan dalam pembahagian tugas supaya tugas tersebut diserahkan kepada yang layak mengambil kira bakat, potensi dan kekuatan.
• Keadilan harus dilaksanakan dalam menjatuhkan hukuman bukanberdasarkan kedudukan atau pilih kasih.
PRINSIP DAN PERANCANGAN OPERASI
Prinsip dan perancangan organisasi merupakan tanggungjawab semua pihak pengurusan sama ada pada peringkat atasan mehupun peringkat penyeliaan. Perancangan strategic dibuat bagi mencapai objektif organisasi, prinsip dan perancangan operasi perlu dibuat dan menyediakan butiran tertentu. Prinsip dan perancangan terbahagi kepada iaitu :
• Rancangan untuk ujuan tertentu.
• Rancangan kekal yang bertujuan untuk menyelaraskan dan memberikan panduan tentang tugas dan membuat keputusan.
RANCANGAN UNTUK TUJUAN TERTENTU
rancangan ini mengandungi prigram, projek dan belanjawan untuk aktiviti tertentu. Selepas tamat program, rancangan ini dibuabarkan dan akan diwujudkan semula apabila terdapat program baharu.
• Program – Mengandungi dan menerangkan secara menyeluruh aktiviti yang akan dijalankan.
• Projek – Tugas-tugas kecil di dalam program yang menunjukkan kakitangan tertentu yang telah dipertanggungjawab.
• Belanjawan – disifatkan sebagai satu alat untuk mengawal perjalanan aktivit agar mematuhi peruntukan yang telah ditetapkan.
KETAATAN KEPADA ORGANISASI
• Prinsip utama ketaatan ialah selagi arahan atau perintah daripada pengurus tersebut tidak tidak bercanggah dengan Islam, maka menjadi kewajipan pekerja mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh majikannya.
• Ketaatan dalam organisasi melibatkan segala bentuk arahan keorganisasian. Elemen ini amat penting untuk melicinkan perjalanan organisasi. Dengan itu, matlamat yang hendak dicapai oleh organisasi boleh drealisasikan. Ketaatan tersebut juga melibatkan arahan yang tidak bercanggah dengan hokum dan nilai- nilai yang ditentukan oleh syarak.
Maksudnya :
“ Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepda Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada :Ulili – Amri” (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pulak kesudahannya.”
• Ayat ini mengisyaratkan bahawa ketaatan kepada Allah dan Rasul merupakan ketaatan yang mutlak dan tanpa bersyarat. Sementara ketaatan kepada yang lain mempunyai syarat tersendiri selagi idak bercanggah dengan arahan Allah dan Rasulnya. Konsep ketaatan ini melibatkan semua keadaan, sama ada dalam keadaan senang atau susah.
1.Kesetiaan kepada organisasi
• Mengambil tindakan yang boleh menimbulkan risiko yang besar kepada organisasinya.
• Membuat keputusan yang mungkin membawa kepada kerugian syarikatnya.
2. Kepatuhan kepada disiplin
• Kepentingan disiplin sememangnya tidak dinafikan bagi memastikan operasi organisasi berjalan lancar.
• Organisasi perlu menyediakan dasar dan peraturan supaya dipatuhi oleh setiap individu yang bekerja di dalamnya.
DIDEFINISI ORGANISASI
Organisasi ialah satu unit social yang terdiri daripada manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu dengan yang lain bagi mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi. Perkataan organisasi didefinisikan sebagai struktur perhubungan dan meyelesaikan pekerjaan yang wujud dan beroperasi untuk mencapai objektif yang dinyatakan dan dipersetujui bersama.
CIRI – CIRI ORGANISASI
Sesebuah organisasi yang telah di bentuk perlu melambangkan identitinya yang tersediri. Contohnya, sebuat]h pusat pengajian tinggi termasuk Politeknik perlu melambangkan temat untuk menimba ilmu sebagai sebuah pusat penyelidikan, dan juga sebagai sebuah pusat institusi yang mampu member perkhidmatan dan sumbangan kepada masyarakat sama ada dalam bentuk bimbingan atau khidmat nasihat, pegajaran atau pembelajaran. Untuk mencerminkan identity atau nilai – nilai tinggi sebagai sebuah menara gading, Universir=ti hendaklah memainkan peranan yang di harapkan oleh masyarakat awamamnya. Dengan demikian fingsi ssebuah university di dapati berbsbeza dengan organisasi – organisasi lain yang mempunyai objektif tertentu.
Di dalam sebuah organisasi, sama ada organisasi kecil atau besar, ia mempunyai hierarki atau tingkat autoriti. Jika ia dibandingkan antara kedua – kedua organisasi kecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi tingkat bilangan hierarki aktiviti dan mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat autoriti dan setiap autoriti itu akan mempunyai lebih daripada tiga atau empat pegawai yang bertanggungjawab kepada ketua – ketua mereka yang berada pada peringkat yang lebuh tinggi lagi.
Di dalam sesebuah organisasi, terdapat pembahagiaan kerja berdasarkan jenis pekerjaan atau bahagian yang diwujudkan. Pada umumnya, organisasi pembuatan mewujudkan bahagian – bahgian seperti bahagian pengeluaran dan pentadbiran. Di bahagian pentadbiran, terdapat beberapa unit lain seperti personel, pemasaran dan kewangan. Organisasi yang mempunyai tiga bahagian iti beroperasi dalam pembahagian kerja mengikut tanggungjawab yang tertentu.
PENURUNAN AUTORITI DAN KUASA YANG WAJAR DALAM PENURUNAN TUGAS
• Seseorang pengurus tidak boleh melakukan kesemua kerja dalam jabatannya. Dengan sendirinya pengurus memerlukan pekerja bagi memudahkan urusan kerja. Pengurus akan memilih kerja atau tugasan yang sesuai untuk diserahkan kepada pekerja. Setiap pekerja mempunyai tanggungjawab tersendiri dalam menjalankan kerja masing- masing. Dalam memberikan kerja, seseorang pengurus mesti memberikan pekerja tersebut autoriti dan had kuasa bagi membolehkan mereka menjalankan tugas dengan cekap dan berkesan. Kuasa yang di berikan perlulah wajar dengan autoriti kerja, sudah tentu pekerja tersebut akan menghadapi masalah dalam menjalankan tugas nanti. Kejayaan penurunan kuasa sama ada kepada pekerja bawahan atau kepada pengurus cawangan terletak sebhagian besarnya kepada kepercayaan pihak pengurusan terhadap orang bawahan mereka.
• Amalan penyerahan uasa terhadap orang bawahan sama ada pegawai atau pembantunya dalam kepimpinan seseorang pemimpin adalh anatar factor pengukuhan kemahiran kemanusiaan. Ketua atau pemimpin adalah juga manusia yang mempunyai keupayaan yang terhad. Sudah tentu mereka tidak mampu untuk memikul segala-segalanya tanpa menyerahkan setengah urusan pentadbiran kepada gabenornya untuk diselesaikan. Pada ketika itu, gabenor bertindak selaku wakil kepada pemimpin. Selanjutnya, amalan penyerahan kuasa ini secara tidak langsung akan melahirkan rasa yakin gabenor terhadap keupayaan diri dan kepercayaan ketua terhadaonya. Ini akan lebih mendorong seseorang yang mendapti tanggungjawab menjalankan tigas dengan penuh amanah, dedikasi dan tekun.
PENURUNAN KUASA PADA ZAMAN RASULULLAH DAN SAHABAT
• Amalan penyerahan kuasa yang menjadi amalan Rasulullah SAW telah diwarisi oleh para sahabat. Menyatakan bahawa cara pentadbiran Umar adalah sama seperti car yang dilakukan oleh shabatnya iaitu Abu Bakar dengan menberi kebebasan kepada gabenor dalam mengendalikan urusan pentadbiran tempatan, permasalahan awam dan mereka juga bertanggungjawab untuk bertindak selaku penyelidik baik dalam keadaan tertutup atau dalam keadaan terbuka.
• Penurunan uasa adalah bagu tujuan pelaksanaan statut (undang – undang bertulis) yang lebih licin, teratur, cepat dan berkesan mengikut masa, keadaan dan tempat.
PEMBERIAN GANJARAN
Dalam sesebuah organisasi Islam, aspek ini merupakan suatu perkara penting dalam segala urusan yang berlaku antara majikan dengan orang bawahan . allah menjanjikan balasan yang baik terhadap orang yang elakukan sesuatu tindakan yang baik sebagaiman firmannya :
Maksudnya :
“Sesiapa yang beramal soleh, lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia sengan kehidupan yang baik, dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan.”
(Surah Al – Nahl 16:97)
PEMBAHAGIAN GANJARAN
1. Ekstrinsik – Ganjaran kewangan seperti kenaikan upah danbonus.
2. Instrinsik – Ganjaran penghargaan seperti surat pujian dan sijil pekerja cemerlang.
Menurut Muhammad Abdul Rauf (1994)
Pembayaran upah, gaji dan yang berkaitan sewajarnya dilakukan mengikut apa – apa yang dipersetujui oleh kedua pihak. Embayaran perlu dilakukan secara tepat mengikut waktu bekerja dan jumlah hari bekerja. Ganjaran sewajarnya patut diberikan kepada kakitangan yang melakukan usaha dan pencapaian luar biasa sebagai memberikan pengukuhan dan motivasi kepada yang teribat dan menjadi contoh kepada kakitangan yang lain.
KESIMPULAN
Pengurusan merupakan satu proses social selaras dengan perkembangan manusia dan komuniti di sekelilingnya. Pengurusan dari pengurusan sebuah keluarga, komuniti atau organisasi hinggalah kepada pengurusan sebuah negara.
RUJUKAN
Abdullah Basmeih (2001), Tafsir Pimpinan Al – Rahman (Rumi), Kuala Lumpur: Darul Fikir
Asmahan Mokhtar (2001),Pengurusan Dalam Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka
Ab. Mumin Ab. Ghani (20016), Dimensi Pengurusan Islam, Kuala Lumpur: University Malaya
Aizzat Mohd. Nasurdin (2006), Pengantar Pengurusan, Kuala Lumpur: Utusan Dan Publication Sdn. Bhd
Asmadi Mohamed Naim (2008), Maqasid Syariah Dan Pemikiran Pengurusan Islam, Kedah: University Utara Malaysia
Auni Hj. Abdullah (2010), Teras Utama System Pengurusan Islam, Kuala Lumpur: Alam Raya Enterprise
LAMPIRAN


Comments
Post a Comment