PENGURUSAN DALAM
ISLAM
DUA 2022
DUA 2022
PRINSIP ASAS PENGURUSAN DALAM ISLAM
Ahli kumpulan:
NAMA
|
NO MATRIK
|
NUR SYAZWANI BT ABD RAZAK
|
25DSK17F1011
|
NUR FARINA BINTI IBRAHIM
|
25DSK17F1021
|
NURUL NATASYA HIRA BINTI ZAIRUDDIN
|
25DSK17F1013
|
FARIZA AINI BINTI HASSAN
|
25DSK17F1007
|
PENGHARGAAN
Bismillahirahmanirahim
Alhmadullilah
bersyukur ke atas ilahi dengan limpahan rahmat. Dapat juga kami menyiapkan
tugasan ini dengan jayanya.
kami ingin memberi ucapan penghargaan ini kepada pensyarah tercinta
kami, ustazah Suraini Binti Ripin kerana dengan tunjuk ajar serta bimbingan
daripadanya dapat kami menyiapkan
tugasan ini dengan jayanya.
Kami
juga ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada sahabat handai
yang memberi pertolongan untuk
menyiapkan kerja folio ini.
Akhir
kata, kami mengucapkan terima kasih kepada mereka yang terlibat secara langsung
atau sebaliknya dalam pembikinan kerja folio ini. Terima kasih.
OBJEKTIF KAJIAN
·
Objektif sebuah organisasi merupakan gagasan
umum yang melambangkan matlamat yang hendak dicapai dan menjadi garis panduan
oleh sesebuah orgnisasi.
·
Objektif yang jelas membolehkan segala sumber
serta usaha digerkkan kearah pencapaian objektif.
·
Perancangan dilaksanakan sebaik mungkin dengan
mengambil kira reality masa ini.
PENGENALAN
•
Dalam prinsip asas
pengurusan dalam islam kita akan
mengenali beberapa konsep
pengurusan dalam islam yang di
amalkan oleh sesetengah organisasi. Antara konsep pengurusan dalam islam adalah:
•
•
Konsep pengurusan islam
•
Konsep pengurusan barat
•
Konsep pengurusan jepun
KONSEP PENGURUSAN ISLAM
•
Sistem pengurusan islam adalah sangat lengkap dan
sistematik kerana sistem ini berpandukan kepada al-Quran dan sunah. Prinsip
pengurusannya jelas, iaitu penyusunan dan perancangan pengurusan yang teratur,
pengawasan yang menyeluruh dan terperinci serta motivasi yang mempunyai asas
kukuh untuk mendapat keredaan Allah SWT.
PERGERTIAN PENGURUSAN ISLAM
•
Pengurusan islam ialah satu proses mengurus
menggunakan kemahiran , kebolehan dan kepakaran dengan menggunakan segala
sumber alam sama ada berbentuk kebendaan atau kemanusiaan yang dikurniakan oleh
Allah, berpandukan prinsip-prinsip Islam, dirancang dan dilaksakan oleh
pengurus dalam sebuah organisasi.
MATLAMAT DAN OBJEKTIF
•
Memastikan bahawa islam itu sentiasa lebih tinggi
darjatnya daripada hal-hal lain.
•
Melaksanakan syariah islam iaitu ibadat, muamalat dan
hukum-hukum islam yang lain.
•
Mencari keredhaan Allah walaupun ketika berurusan
dalam hal-hal duniawi.
•
Menjalankan tugas yang telah diamanahkan oleh Allah
dengan adil dan memelihara perhubungan yang baik sesama insan.
PRINSIP PENGURUSAN ISLAM
1)
DEMOKRASI
•
Demokrasi ialah jaminan hak individu untuk bertindak
bagi mendapat dan mempertahankan hak.
2) SYURA
•
Prinsip syura dalam pengurusan merangkumi perundingan,
perbincangan dan mesyuarat dengan kakitangan bagi memastikan peluang penyertaan
diberi kepada setiap ahli organisasi untuk memberikan pendapat bagi mencapai keputusan
bersama.
•
3) DELEGASI
•
Delegasi atau agihan dan penyerahan tugas dilakukan
mengikut kemahiran, kelayakan dan minat seseorang di dalam memangku tugas yang
diberikan oleh pihak pengurusan atau ketua.
CIRI-CIRI PENGURUSAN ISLAM
Ciri-ciri Umum pengurusan islam
•
Ikatan yang erat antara pengurus dan kakitangan serta
masyarakat
•
Pergolakan dan perubahan ekonomi yang memberikan
kepuasan = fisiologi, individu, ekonomi dan kebendaan
•
Kemanusiaan dan kerohanian
•
Menentukan tugas dan tanggungjawab.
Ciri-ciri khusus pengurusan islam
•
Menentukan matlamat
hidup dan hubungan manusia dengan manusia, Allah dan masyarakat serta alam.
•
Menyempurnakan
fisiologi pekerja.
•
Syura- mengadakan
mesyuarat sebelum melakukan sesuatu.
•
Kerjasama- mematuhi
ketua dan pemimpin yang adil khususnya dalam hal pengurusan.
•
Kemanusiaan-
mengutamakan nilai-nilai kemanusiaan.
•
Kebenaran- bekerjasama
memperjuangkan kebenaran dalam segala hal pengurusan.
PRINSIP ASAS

Al-Ubudiyyah
((PENGABDIAN TERHADAP ALLAH)
Allah berfirman dalam surah al-Nahl:
Maksudnya:
“janganlah kamu sembah dua tuhun. Hanya Dia
Tuhan yang Esa, sebab itu takutlah kamu kepada-ku. Allah memiliki apa-apa yang
di langit dan di bumi dan kepada-nya (hendaklah) kamu patuh selama-lamanya.
Adakah kamu takut kepada yang lain daripada Allah?”
(Surah
al-Nahl 16:51-52)
AL-UBUDIYYAH
•
Mengabdikan diri semata-mata kerana kerana Allah SWT
dengan meletakkan setiap kerja yang dilakukan sebagai ibadah yang memperolehi
ganjaran pahala di akhirat.
SYARAT-SYARAT PRINSIP AL-UBUDIYYAH
•
Niat yang ikhlas
•
Pekerjaan yang dilakukan tidak melanggar dengan hukum
syarak
•
Perlaksanaan kerja hendaklah selaras dengan prinsip
syariat islam
•
Amalan/kerja dilakukan seelok-eloknya dan sebaik
mungkin
•
Tidak melalaikan ibadah
PERKARA PENTING
(al-ubudiyyah dengan organisasi)
(al-ubudiyyah dengan organisasi)
•
Matlamat dan hala tuju
organisasi perlu seiring dengan konsep pengabdian diri kepada Allah SWT
•
Budaya yang wujud dan
subur dalam organisasi perlu didorong dengan semangat pengabdian diri kepada
Allah SWT
•
Cara, kaedah atau
kegiatan yang dilaksanakan untuk mencapai matlamat organisasi juga perlu
seiring dengan konsep ubudiyyah kepada Allah SWT
KESAN POSITIF
KEPADA PEMBENTUKAN WATAK WARGA ORGANISASI ERTI BUDAYA ORGANISASI YANG
DIWUJUDKAN
q
Warga organisasi akan
berusaha untuk menjadikan setiap kegiatan dalam organisasi sebagai satu ibadah
q
Budaya yang wujud dalam organisasi menjadi
sesuatu yang positif sejajar dengan nilai dan prinsip agama
q
Agama menjadi unsur utama dalam menentukan
tindak-tanduk dan kegiatan dalam organisasi
Al- Syura
(MUZAKARAH/MUSYAWARAH)
AL-SYURA
PENGERTIAN
Ø
pemesyuaratan
yang diadakan oleh sekumpulan ulama dan umat islam berkaitan dengan kepentingan
dan kebajikan mereka berdasarkan ketakwaan
Ø
mesyuarat untuk
kebajikan umat islam adalah diwajibkan oleh Allah kerana melalui bermesyuarat
segala masalah dapat diselesaikan selain dapat mengeratkan silaturrahim dan
perpaduan
Ø
pemesyuratan
ialah prinsip pengurusan islam yang kedua. Ia telah ditegaskan dengan nyata
dalam Al-Quran dan dikukuhkan dengan Sunnah Rasulullah SAW serta amalan para
sahabat.
SYARAT MENJADI AHLI SYURA

KEPENTINGAN
i.
Kepentingan yang dibuat lebih
baik berdasarkan logic akal kerana yang dibuat mengikut pandangan orang ramai
bukan seseorang
ii.
Dapat terhindar dari
kekeliruaan dan ketidakfahaman
iii.
Dapat menghindarkan kesalahan
dalam membuat keputusan
iv.
Keputusan yang dibuat lebih
mantap, matang dan mendalam
Al- Hurriyah
(KEBEBASAN)
AL-HURRIYAH
TAKRIFAN
•
Kebebasan bermaksud keupayaan untuk memilih melakukan
sesuatu perkara disamping mengikut undang-undang yang telah ditetapkan.
Seseorang individu itu diberi hak untuk beragama, berfikir, bersuara, mencari
harta dan sebagainya mengikut batasan yang di perkuatkuasakan
PRINSIP KEBEBASAN

KEBEBASAN DALAM ISLAM DIJAMIN UNTUK SETIAP
INDIVIDU
•
Ia tidak menganggu
kepentingan orang lain atau kepentingan awam. Hal ini kerana dalam islam,
apabila bertembung antara kepentingan peribadi dengan kepentingan umum.
Kepentingan umum itu hendaklah didahulukan
•
Kebebasan tersebut
janganlah bercanggah dengan nilai dan prinsip agama. Jikalau bercanggah maka
dengan sendirinya ia terbatal
•
Tidak menggangu
kepentingan organisasi. Ini membawa maksud kepentingan organisai hendaklah
diutamakan berbanding dengan kepentingan dan kebebasan diri.
Al-Musawah
(persamaan)
AL-MUSAWAH
Al musawwah atau persamaan adalah di antara prinsip pengurusan di dalam
islam
•
Persamaan kedudukan setiap pentadbir atau pengurus di
sisi undang-undang atau peraturan di sisi undang-undang atau peraturan dalam
hak-hak asasi dan pada taraf atau status kemanusiaan.
•
Semua manusia berasal dari satu keturunan yang sama
•
Perbezaan dari aspek amalan, tanggungjawab dan
ketawaan sahaja
PERLAKSANAAN MUSAWWAH @ PERSAMAAN DI DALAM
ORGANISASI
1)
Semua warga organisasi harus
diterima sama rata terutama dari sudut peraturan dan undang-undang.
2)
Warna organisasi hendaklah
dilayan dan dihormati dari sudut kemanusiaan kerana setiap manusia mempunyai
maruah, kecenderungan dan sifat serta cita rasa yang tersendiri
3)
Persamaan juga hendaklah
diaplikasikan dari sudut peluang dan kemudahan yang diberikan agar setiap
pekerja dapat merasai peluang dan hak yang sama
4)
Pembahagian tugas hendaklah
mengambil kira aspek kemanusiaan dan persamaan.
Al-Adalah
(keadilan)
AL-ADALAH
DARI SEGI BAHASA:
•
Meletakkan sesuatu pada tempatnya
DARI SEGI ISTILAH:
•
Meletakkan sesuatu itu pada tempatnya berdasarkan
kepada ketentuan akidah syariah dan akhlak serta bersumberkan al-Quran dan
As-Sunnah
MENURUT AL-MAWARDI:
•
Bercakap benar, jelas kejujuran, menjauhi haram,
memelihara diri dari melakukan dosa atau bersubahat dengannya
KEADILAN BOLEH
DILAKSANAKAN DI DALAM PERKARA SEPERTI BERIKUT:

BENTUK-BENTUK KEADILAN
1)
KEADILAN DALAM BENTUK BERSAMAAN
•
Seperti mendapat bonus
tahunan, hak bercuti dan sebagainya
•
2) KEADILAN DALAM
BENTUK BERBEZA
•
Setiap semua berhak
untuk diberi gaji oleh majikan berdasarkan kelulusan yang diperolehi dan
tanggungjawab yang diberi
•
3) KEADILAN DALAM
BENTUK HAK ISTIMEWA
•
Hak istimewa yang
diberikan kepada individu yang tertentu berdasarkan sumbangannya kepada
organisasi
KESIMPULAN
Dalam
topik ini kami telah menerangkan dengan lebih mendalam Prinsip asas dalam
Pengurusan Islam iaitu: Al-Ubudiyyah, Al-Adalah, As-Syura, Al-Huriyyah dan
Al-Musawah.
Prinsip
Al-Ubudiyyah menerangkan perkara berkaitan pengabdian terhadap Allah manakala
prinsip Al-Adalah pula menjelaskan hal keadilan dalam sesebuah organisasi.
Selain
itu, prinsip As-Syura menghuraikan kenapa perlu permesyuaratan dan prinsip
Al-Huriyyah bermaksud kebebasan dari pelbagai segi.
Akhir
sekali, prinsip Al-Musawah adalah berkenaan persamaan antara manusia dengan
manusia lain. Prinsip ini adalah tiang kepada pengurusan islam kerana tanpa
tiang takkan teguh sesebuah struktur bangunan itu.
Rujukan:
I.
Buku pengurusan dalam islam
II.
Internet-prinsip asas pengurusan dalam islam
Comments
Post a Comment